Hoe beter je persbericht, hoe groter de kans dat journalisten ‘m openen, lezen en daadwerkelijk aandacht besteden aan jouw verhaal. Maar hoe schrijf je zo’n perfect persbericht? In ons tweede gratis e-book ‘Laat je persbericht opvallen met een goed verhaal’ geven we tips en trucs voor het schrijven en verzenden van een goed persbericht. In deze blog alvast een voorproefje.

Meteen naar ons e-book? Scroll omlaag!

Belangrijk bij het schrijven van een persbericht: denk als een journalist. Wat vindt hij of zij interessant en op welke manier wil de journalist daarover lezen? Als je tekst zó in een advertentie kan, is het waarschijnlijk geen perfect persbericht. Journalisten moeten objectief zijn, dus hoe objectiever het persbericht, hoe beter.

De 5 W’s en de H als sleutel voor een goed persbericht

Journalisten zijn ironisch genoeg geen geduldige lezers. Zorg ervoor dat je het belangrijkste nieuws meteen duidelijk maakt. In de kop en intro van je verhaal vertel je over de Wie, Wat, Waar en Wanneer. In de alinea’s daarna volgen de Waarom en Hoe. Als je schrijft volgens deze 5WH-regel, dan is je tekst lekker leesbaar én kan deze gemakkelijk ingekort worden, zonder dat er belangrijke informatie verloren gaat.

Houd het kort & helder

Een persbericht van één A4-tje is al vrij lang. Wijd dus niet te veel uit over randzaken, dat leidt alleen maar af van de hoofdboodschap. Ook niet doen: te wollig schrijven. Schrap alle overbodige woorden. Om een goede vaart in je tekst te houden, kun je ouderwetse of lange uitdrukkingen beter vervangen door directere woorden.

Met betrekking tot -> over
Ten behoeve van -> voor
Door middel van -> door
Desalniettemin -> toch

Praktische zaken

Niet alleen je verhaal zelf, ook de randvoorwaarden bij een persbericht kunnen ervoor zorgen dat een journalist je verhaal makkelijker oppakt. Laat bijvoorbeeld in de ‘Noot voor de redactie’ onder je persbericht weten bij wie een journalist meer informatie kan krijgen. Naast contactgegevens kun je ook achtergrondinformatie over je bedrijf in de noot zetten. Denk aan: wat doet je bedrijf of organisatie precies? Waar is het bedrijf gevestigd en wie vormt de directie?

Denk er ook aan: je schrijft voor redacteuren en journalisten, niet voor vormgevers. Het perfecte persbericht is dus geen reclamefolder. Foto’s voeg je niet toe in het document, maar stuur je als los bestand in groot formaat en rechtenvrij mee. Gebruik geen stockbeelden of zwaar bewerkte foto’s (journalisten worden niet blij van collages of foto’s met tekst erin).

NIET NABELLEN!

Sorry dat we schreeuwen, maar dit was in onze tijd als journalisten misschien wel onze grootste ergernis. Het wordt vaak aangeraden, maar wij zeggen: Bel. Niet. Na. Als journalist wordt je werk onderbroken door iemand die belt of een persbericht is aangekomen. We leven in 2019: mails komen doorgaans altijd aan. Zo niet? Dan krijg je een foutmelding. Vooraf bellen kan eventueel wel: zo kun je peilen of jouw insteek aanslaat bij de journalist of redactie of vragen aan welke redacteur je het beste je persbericht kunt sturen.

Meer weten? E-book over het perfecte persbericht

Wil je nog veel meer weten over hoe je een perfect persbericht schrijft? In ons tweede e-book geven we je alle tips en trucs voor het schrijven en verzenden van je persbericht. Daarnaast willen we je ook graag aan het denken zetten: waarover schrijf je en waarom? We stappen samen in de schoenen van een journalist en zorgen zo voor Een Goed Verhaal.

Vul hieronder je naam en mailadres in en ontvang ons gratis e-book ‘Laat je persbericht opvallen met een goed verhaal’ meteen.

 

Leave a Reply

× App ons!